top of page
Skribentens bildDavid Roos

Tio steg mot hållbar förändring - del 1

I mitt förra inlägg så introducerade jag ett par tankar kring förändringsarbete och att det kan vara svårt att lyckas med, även om det egentligen inte är särskilt komplicerat. Vill ni läsa mer om det kan ni göra det här.

Vad jag utlovade i det inlägget var att jag skulle beskriva tio enkla steg mot hållbar förändring. Jag kommer därför under de kommande veckorna att presentera ett antal steg per tillfälle, förklara innebörden och hur man kan tänka för att ta sig mot den där förändringen man strävar efter. Målet med detta är inte att det ska kännas krångligt eller tungt att åstadkomma utan snarare vara hjälp i skapa struktur kring det och därmed spara er både tid och möda, samt ge en bättre förutsättning att faktiskt lyckas.

Kom också ihåg att förändring inte behöver betyda att något är fel. Omvärlden rör ständigt på sig, vilket innebär att anpassningar på olika sätt kan vara nödvändiga men också behjälpliga. Vare sig det handlar om interna processer och arbetssätt eller om vi pratar om kunder eller marknaden.

Dem tio stegen är som följer och jag kommer att gå igenom dem två första i detta inlägg.

1. Varför

2. Samsyn

3. Mål

4. Styrning

5. Analys

6. Slutsats

7. Beslut

8. Plan

9. Implementation

10. Uppföljning & måltal

Varför

Ja varför vill ni förändra? Vad är det som inte fungerar, eller behöver hanteras annorlunda för att möta den interna/externa omgivningens krav och förväntningar?

Vad vi ofta ser kring förändringsarbete är att man hoppar över de två första stegen och går direkt på målbilden. Det kan man givetvis göra om man sitter i en väloljad ledning som kontinuerligt jobbar med strategiska frågor och är synkade kring vad och varför verksamheten drivs på ett visst sätt. Men vår erfarenhet visar snarare på att så inte är fallet då den operativa vardagen allt som oftast står i vägen för det strategiska arbetet. Därför blir detta ett enkelt sätt att säkerställa en gemensam målbild.

Inom steget Varför ska ni därför diskutera och/eller konstatera de faktorer som påverkar att ni vill åstadkomma en förändring. Har förväntningar eller förutsättningar på marknaden eller inom kundstrukturen förändrats? Är produkt eller tjänster på väg i en annan riktning? Eller är det interna faktorer, lokalt eller inom koncernen, som gör att förändring behöver ske? Anledningarna kan vara många men om ni inte kan hitta dem så finns förmodligen inte heller behovet att förändra! Alternativt så behöver ni djupdyka i varför verksamheten, processer eller affären inte levereras som förväntat. Men det är ett annat kapitel..

Oavsett vad är ett Varför alltid ett viktigt första steg i vägen mot en hållbar förändring.

Samsyn

När ni nu vet ert Varför behöver ni också landa i samförstånd. Denna punkt är givetvis väl sammankopplad med punkt ett ovan men jag vill belysa vikten av att inte glömma vikten av Samsyn. Om ni någotsånär lyckats med sammansättningen av er ledning, likväl er organisation, så består den av individer som inte alla är stöpta i samma form. Utan som istället både har olika kompetenser och personligheter som tillsammans kompletterar varandra. Men det innebär också att det kognitiva beteendet hos dessa individer skiljer sig åt, vilket rent krasst betyder att vi tänker olika!

Så för att säkerställa att arbetet ska bli så effektivt som möjligt, men också lyckosamt, bör man ge utrymme för att skapa samförstånd och samsyn kring såväl orsaken bakom samt vägen framåt.

Genom dessa två steg i processen säkerställer ni att samtliga är överens om varför en förändring behöver genomföras, men även att den har samma innebörd för samtliga och lika viktigt att möjlig väg framåt är tydlig för dem inblandade.

 

Det var allt för denna gång, svårare än så är det inte! Hoppas ni ser relevansen i att inte hoppa direkt på målbilden utan att diskuterat dessa två punkter och ni vill läsa vidare om kommande steg i processen mot hållbar förändring, samt varför alla bidrar till helheten.


Tills vidare..

86 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

コメント


bottom of page